وضعیت سایت در زمان تعمیرات و خرابی و تاثیر آن در سئو

مشکل بسیاری از صاحبان وب‌سایت این است که در زمانی که مشکل فنی برای نمایش صفحات سایت پیش می‌آید و یا این که می‌خواهند سایت را انتقال دهند. در رتبه سایت  آن‌ها در موتور های جستجو تأثیر منفی نداشته باشد. اگر به صورت کوتاه بخواهم این نگرانی شما را برطرف کنم، این امر کاملاً طبیعی است. معمولاً برای هر سایتی نیاز به تعمیرات و تغییر سرور دارد و برای این کار زمانی لازم است. پس گوگل این موضوع را به خوبی می‌داند. در این آموزش به شما می‌گویم که در هنگان تغییرات و در دسترس نبودن سایت چه پیغامی را به ربات‌های گوگل نمایش دهید تا در برنامه سئو شما مشکلی ایجاد نشود.
در مرحله اول هم به کاربران و ربات‌های موتور های جستجو بگویید که قطعی سایت شما موقتی است.
در زمانی که قطعی موقت در سایت خودتان دارید، باید این نکته را به کاربران و موتور های جستجو بگویید که در دسترس نبودن سایت شما موقتی است و به زودی سایت شما در دسترس عموم خواهد بود.
بزرگ‌ترین اشتباه این است که کاربران و موتور های جستجو متوجه شوند که تمامی فایل‌ها از سرور پاک شده و خطائی مانند زیر را به کاربران نمایش دهد.

 

این موضوع از دیدگاه کاربران و موتور های جستجو به این معنی است که این سایت و اطلاعات آن دیگر قابل دسترس نیست.خطای ۴۰۴ از دیدگاه موتور های جستجو به این معنی است که این صفحه دیگر وجود ندارد و گوگل وارد پروسه ای می‌شود که آن صفحه و صفحات را از ایندکس خود حذف کند و در نتیجه سایت شما از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

وضعیت کد های HTTP

در هر زمانی که شما وارد سایتی می‌شوید  مرورگر شما پیغامی را از سوی سرور دریافت می‌کند که به آن HTTP Status code می‌گویند. به عنوان یک بهینه ساز سایت شما باید با این کد ها  و معنی آن‌ها آشنا باشید.
۲۰۰
این به معنی است که درخواست با موفقیت انجام شده است. این یک پاسخ استاندارد برای درخواست‌های موفق HTTP است.
انتقال آدرس ۳۰۱
منابع سرور به جای آدرس درخواستی آدرس جدیدی را جایگزین کرده‌اند. این وضعیت مناسب برای انتقال‌های آدرس ۳۰۱ است. در زمانی که می‌خواهیم آدرس‌های وب‌سایت خودمان را بهینه کنیم. و آدرس‌های قدیمی را به آدرس جدید منتقل کنیم می‌توانید از این کد استفاده کنیم.
۳۰۲ پیدا شد.
سرور به صورت موقت کاربر را به آدرس جدیدی هدایت کرده است. با استفاده از ۳۰۲ به جای ۳۰۱ شما به موتور های جستجو نشان می‌دهید که این انتقال موقتی است.
۴۰۴ پیدا نشد.
سرور با درخواست شما هیچ اطلاعاتی را نمی‌تواند نمایش دهد. اگر این صفحه به موتور های جستجو نمایش داده شود به این معنی است که این صفحه موقتی نیست و موتور های جستجو سایت را از ایندکس خودشان حذف خواهند کرد.
۵۰۳ خدمات در دسترس نیست.
سرور در حال حاضر در دسترس نیست (می‌تواند به معنی افزایش تقاضا یا تعمیرات سرور باشد.) موتور های جستجو می‌دانند که این وضعیت موقتی است. در زمانی که می‌خواهید سرور خود یا سایت را تعمیر کنید به موتور های جستجو نمایش دهید.
چگونه به موتور های جستجو بگوییم که قطعی سایت موقتی است؟
اگر سایت خودتان را به صورت موقت از دسترس خارج کرده‌اید. این موضوع را باید به گوگل بگویید. همان‌طور که در بالا گفتیم بهتر است در این شرایط از وضعیت کد ۵۰۳ استفاده کنیم تا موتور های جستجو بگوییم که قطعی سایت موقت است. برای این کار ابتدا باید کاری کنیم که سرور کد ۵۰۳ را به کاربر نمایش دهد. وقتی موتور های جستجو آن را ببینند متوجه شرایط سایت خواهند شد. برای این کار ۵ خط زیر را در یک فایل نوشتاری کپی کنید و آن را با نام ۵۰۳.php در شاخه روت سرور قرار دهید.

۲ خط اول کد اصلی نمایانگر کد وضعیت است؛ و خط بعدی نمایانگر این است که سایت تا چه زمان دیگر در دسترس خواهد بود. گوگل این موضوع را متوجه می‌شود و بنابراین به گوگل می‌گویید که بعداً سایت در دسترس خواهد بود؛ و گوگل بعداً به سایت شما مراجعه خواهد کرد. می‌توانید زمان آن را به ثانیه و یا تاریخ وارد کنید.
اما این کافی نیست که شما کد ۵۰۳ را در سرور قرار دهید. کاربران از منابع مختلف مانند گوگل و غیره به صفحات مختلف شما وارد می‌شوند. در این شرایط باید تمامی این بازدیدکنندگان به این صفحه منتقل شوند.
در سرورهایی که موتور آن‌ها Apache است. به راحتی می‌توانید با .htaccess این مشکل را حل کنید. توسط کد زیر می‌توانید تمامی کاربران را به این فایل ۵۰۳.php هدایت کنید. از این فایل برای انتقال ۳۰۱ هم می‌توانید استفاده کنید ولی این موضوع هدف این آموزش نیست.

چگونه به کاربران سایت بگوییم که در دسترس نبودن سایت موقتی است؟
با اضافه کردن چند کد HTML ساده در فایل ۵۰۳.php می‌توانید به کاربران خود بگویید که در دسترس نبودن سایت شما موقتی است.
علی نورهانی

منبع: مدیرسایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.