چگونه فردی با انضباط در کار باشیم

در این مقاله میخواهیم در مورد انضباط کاری و یا اینکه چگونه میتوانیم فردی با انضباط کاری باشیم صحبت کنیم.
انضباط کاری یعنی سامان پذیری، آراستگی، نظم و ترتیب و پرهیز از هرگونه سستی و بی سامان در کار.یعنی انجام دادن به وقت کارها. راه های ساده و سریع وجود دارد که میتواند شما را به یک فرد با انضباط در محیط کارتان تبدیل کند. راه های که با کمترین زمانی که میگذارید میتوانید بهترین نتیجه را در آینده بگیرید. همچنین داشتن نظم در واقع یکی از پارامترهای مهم در بهبود بهره وری هر شخص است. آراستگی ظاهر، ترتیب انجام کارها، منظم بودن محیط پیرامونی محل کار و منزل، رعایت آداب معاشرت و بسیاری موارد دیگر، نشان دهنده وجود یا عدم وجود یک نظم کاری است.

برای اینکه بتوانیم فردی منظم باشیم و دارای انضباط کاری باشیم لازمه آن این است که خود بخواهیم. بله درسته، همه اینها از خود ما شروع میشود. ما خودمان باید بخواهیم که انضباط کاری داشته باشیم. وقتی که تصمیم گرفتیم و مصمم به این کار شدیم، حال باید روش هایی که باعث میشود ما این انضباط های کاری رابیاموزیم و در کار خود انجام دهیم را شروع کنیم.
مسلماَ هر فردی که انضباط کاری داشته باشد نتیجه آن پیشرفت های مکرر در کارش است. در واقع این انضباط است که ما را به سمت موفقیت هدایت میکند.
هر چقدر هم که ما فرد سخت کوشی در کار باشیم اما اگر انضباط کاری نداشته باشیم نمیتوانیم موفق شویم.
در ادامه با روش هایی که به ما کمک میکند انضباط کاری داشته باشیم آشنا میشویم:

 

عادات منظم ایجاد کنید

 

چگونه فردی با انضباط در کار باشیم1

 

مغز ما تمایل دارد که انر›ی کمتری مصرف کند و نظم کمتری را خرج کند، اما ما میتوانیم با انجام منظم کارها این را برطرف کنیم و به یک نظم همیشگی تبدیل شود. از این رو که باید به طور مداوم کارهها را به صورت منظم انجام دهیم تا در ذهنمان بماند. مثلاَ تصمم بگیرید که وقتی وارد اتاق کار خود میشوید اول از همه و قبل از شروع کار میز کاری خود را تمیز کنید و وسایل روی آن را مرتب کنید. اولش ممکن است این کار برایتان آسان باشد اما بعد از مدتی کمی سخت میشود و تکرار مداوم آن عادت میشود و در روزهای بعدی این کار را به صورت ناخودآگاه انجام میدهید.
پیشنهاد میشود که برای بقیه کارهایتان هم همین روند را داشته باشید.

 

تعهد شخصی ایجاد کنید

تعهد شخصی به ما کمک میکند تا بر هدفی که پیش رو داریم استوارتر باشیم.در واقع داشتن نظم هم خود یک هدف است، یک هدف بلند مدت که باید روز آن سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری به این صورت که بتوانیم آن را به صورت روزانه انجام دهیم و اصلاَ آن را در برنامه کاریمان قرار دهیم که در کارها نظم داشته باشیم و یک تعهد برای خود ایجاد کنیم. وقتی که برای خود تعهد ایجاد میکنیم انجام دادن آن برایمان حتمی تر میشود و مدام خود را یادآور تعهدمان میکنیم که باید انجام دهیم. مثلاً به خودتان قول دهید که هر روز پیش از خروج از محل کار، فایل‌های درون رایانه را مرتب کنید و بعد راهی منزل شوید.

از ابزارها برای نظم بخشیدن استفاده کنید

 

چگونه فردی با انضباط در کار باشیم2

گاهی به خاطر شلوغی های کارمان یادمان میرود که بعضی از کارها را باید سر موقع که قرار گذاشته بودیم و برای خود مشخص کرده بودیم انجام میدادیم، به خاطر همین میتوانیم از ابزارها کمک بگیریم. امروزه به دلیل وجود گوشی های پیشرفته میتوانیم نظم بیشتری داشته باشیم. به صورت که با استفاده از یادآوری های گوشی میتوانیم تاریخ، ساعت و حتی مکان آن را هم مشخص کنیم. یا روی ایمیل های مهمی که داریم میتوانیم یادآوری بگذاریم تا در آن زمان خاصی که میخواهیم برایماان یادآوری شود. و حتی میتوانیم از نرم افزارهای ارتباط با مشتری هم استفاده کنیم. با اینها میتوانیم تا حدود زیادی نظم کاری را برقرار کنیم.

از دیگران الگو بگیرید

مسلماَ تعدادی از افراد در محل کار شما دارای نظم کاری فوق العاده ای هستند و همیشه در کارهایشان نظم دارند. شما میتوانید با یادگیری از آنها کم کم به کارهای خود نظم دهید و مانند آنها عمل کنید و از آنها الگو بگیرید. این کار تاثیر به سزایی را دارد زیرا تجربه نشان داده است که در محیطی تعدادی افراد با نظم باشند خود به خود هم میتواند روی سایرین تاثیر مثبتی داشته باشد. پس شما هم سعی کنید روش های آنها را یاد بگیرید، روی کارهای خود تست کنید و کم کم شما هم به یک فرد با انضباط کاری تبدیل شوید.

کاهش استرس و ایجاد آرامش

 

چگونه فردی با انضباط در کار باشیم3

گاهی وجود فشارهای عصبی، استرس و نا ارامی باعث برهم خوردن نظم کارهایتان میشود و نمیگذارند کارهایتان را در زمان های خاص خود انجام دهید. در این زمینه همواره تاکید می شود که فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، فراهم کنید. چون نداشتن برنامه و به هم ریختگی ذهن شما را مشغول می کند و باعث میشود که تمرکز در کارتان نداشته باشید و نتوانید فردی منظم باشید و بدون شک با فشار روانی مواجه می شوید .

استفاده از برچسب های رنگی

گاهی یک سری پروژه ها و حتی کارها برای شما به قدری مهم است که نیاز است هر لحظه جلوی چشمتان باشد تا از یاد نبرید. خیلی از افراد این کار را با نوشتن آن موضوع بر روی دستشان انجام میدهند. اما برای اینکه بتوانید نظمی در کارتان داشته باشید میتوانید از برچسب های رنگی استفاده کنید. موضوع خود را روی یک برچسب بنویسید و آن را جلوی چشمتان بگذارید تا یادتان باشد. حتی میتوانید برای هر کاری از یک رنگ مخصوص استفاده کنید و آنها را در معرض دید خود قرار دهید. این طوری میتوانید نظم هم در محل کارتان داشته باشید.

تفکیک پروژه ها از یکدیگر

 

چگونه فردی با انضباط در کار باشیم4

مسلماَ شما سه نوع پروژه و یا کار دارید. پروژه هایی که انجام داده اید، پروژه هایی که نیمه انجام شده اند و پروژه هایی که انجام نشده است. میتوانید از کشوی میز خود و یا قفسه ای استفاده و اینها را از یکدیگر تفکیک کنید و مشخص کنید که هر طبقه مربوط به کدام مرحله از پروژه تان است. با این روش میتوانید به نظم خوبی دست پیدا کنید و کارهایتان را به وقت بتوانید انجام دهید. پس از وسایلی که در محل کارتان در اختیار شما قرار گرفته است نهایت استفاده را در بهتر شدن نظم کاری تان کنید.

 

رسیدگی به نامه ها

نامه ها و یا ایمیل های دریافتی خود را در همان لحظه بررسی و رسیدگی کنید. اما رسیدگی به این معنا نیست که حتماَ در همان لحظه باید انجام شود چرا به کارهای عقب مانده خود نمیرسید. رسیدگی به معنای تصمیم عاقلانه است، یعنی هنگام بررسی یک نامه یا ایمیل بهترین تصیمیم را بگیرید. ممکن است بخواهید روی آن تاریخ و ساعتی مشخص کنید تا آن را وقت دیگر انجام دهید، ممکن است آن را ئر کشوی میز خود قرار و یا جلوی چشمتان بگذارید. هر کاری که قرار است انجام دهید باید تصمیم درست باشد که نظم کاری شما را برهم نزند.

به وقت بودن

 

چگونه فردی با انضباط در کار باشیم5

به وقت بودن اهمیت بسیار زیادی را در نظم کاری دارد. به طور مثال با یکی از مشتریان خود قرار جلسه گذاشتید تا محصولات خود را توضیح دهید. در صورتیکه سر وقت خود را به قرار نرسانید ممکن است مشتری خود را از دست بدهید چرا که آنها دوست داررند خریدهای خود را از اشخاصی کنند که دارای نظم کاری باشند آنگاه میتوانند با خیال راحت خریدهای خود را انجام دهند. پی سعی کنید در قرار ملاقات هایتان بسیار منظم باشید و وسواس زیادی را در این قسمت به خرج دهید.

 

انجام به موقع مسئولیت ها

مسئولت هایی که در محیط کار به شما واگذار میشود باید بتوانید به وقت انجام و گزارش خود را ثبت کنید. برای این منظور نیازمند آن هستید که نظم کاری داشته باشید. با روش هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم میتوانید نظم کاری را رعایت و با اصول نظم و انظباط کاری مسئولیت های خود را به درستی انجام دهید. در واقع باید برای مسدولیت هایتان بیشترین ارزش را بدهید چرا که دلیل شما در آنجا ماندن همین است. پس با یک برنامه ریزی درست و منظم مسئولیت های کاری خود را به درستی انجام دهید.

نتیجه گیری

انضباط کاری چیزیست که همه ما به آن احتیاج داریم. در واقع با انضباط کاری است که موفقیت و یا عدم موفقیت ما مشخص میشود. راه های بسیار ساده ای وجود دارد تا بتوانیم در محل کار به یک فرد منظم تبدیل شویم و انضباط کاری داشته باشیم. اما خیلی از افراد به این مسائل ریز و ساده توجهی نمیکنند و باعث میشود که نظم کاری نداشته باشند و در نتیجه نتوانند کارهای خود را به درستی انجام دهند و در نهایت نمیتوانند یک فرد موفق در کارشان باشند و ممکن است در آینده درچار مشکل شوند. پس راه های مختلفی را در خصوص اینکه چگونه میتوانیم فردی با انضباط در کار باشیم را بررسی کردیم که با رعایت آنها شما هم میتوانید فردی با انضباط در محیز کارتان باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.