تاریخچه جوملا

اگر چه نسخه ۱ جوملا در سال ۲۰۰۵ بیرون آمد. ولی پیشینه آن نرم افزار مامبو بود که در سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرد. این نرم افزار توسط مهندسان شرکت مایکرو در استرالیا در آپریل ۲۰۰۱ نوشته شد. مامبو به صورت کد باز (Open Source) در اینترنت منتشر شد. در زمان خود مامبو به صورت حرفه ای یک نرم افزار CMS بود که به صورت رایگان و کد باز در اینترنت قرار گرفت.
مامبو به سرعت رشد کرد و برنامه نویسان زیادی را از سراسر وب جمع آوری کرد تا شروع به پلاگین نویسی برنامه و افزایش قدرت آن کنند. همچنین این حرکت باعث شد تا گرافیست های خلاق به سمت این برنامه حرکت کنند و قالب های زیبائی را برای آن طراحی کنند. همچنین توسط تیم برنامه نویسی شرایطی مهیا شد که استفاده کنندگان از سراسر دنیا بتوانند ایده های خود را برای گسترش برنامه مطرح کنند. و کد ها خود را در آنجا قرار دهند. به خیلی سریع مامبو تبدیل به یک نرم افزار حرفه ای CMS یا مدیریت محتوی متن باز تبدیل شد.
در سال ۲۰۰۵ بین برنامه نویسان مامبو اختلافاتی پیش آمد و مسیر توسعه این برنامه تغییر یافت. بالاخره در ماه آگوست سال ۲۰۰۵ ، بعضی از افراد تیم مامبو تصمیم به تشکیل تیم جدید شدند و نام آن را جوملا قرار دادند. بعد از مدتی اولین نسخه آن بیرون آمد که بسیار شبیه به نرم افزار مامبو بود. نکته مهم این جا بود که از این به بعد کار بیشتری بر رو جوملا قرار گرفت و به سرعت محبوب شد.
در زمان تولد جوملا، بعد از ۱ سال جوملا بیش از ۲.۵ ملیون بار دانلود شد، و بیش از ۶۵۰۰۰ برنامه نویس عضو جوملا شدند. و خیلی سریع این نرم افزار به زبان های دیگر ترجمه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.