چگونه نظرات مشتریان را دریافت و تحلیل کنیم؟

یکی از اشتباهات رایج در وب سایت‌ها اینترنتی عدم مکانیزم حرفه ای برای دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات کاربران سایت است. بسیاری از مدیران سایت خود را با ایده های شخصی خودشان پیاده سازی می‌کنند. صاحب سایتی را می‌شناسم که حتی یک بار خودش پروسه خرید از سایت را امتحان نکرده بود و نمی‌دانست که خرید از سایتش چقدر دشوار است. همان‌طور که می‌دانیم هدف اصلی سایت جمع آوری اطلاعات علاقه‌مندان و جذب و فروش محصولات و خدمات به آنان است. بنابراین سایت شما باید بسیار کاربر پسند باشد در غیر این صورت در درازمدت نمی‌توانید موفقیت‌های خوبی را بدست آورید.
اگر می‌خواهید وب سایت خوب و موفقی داشته باشید باید نظر جمعی کاربران خودتان را در سایت اعمال کنید. برای همین باید سیستمی هوشمند را در سایت خودتان پیاده سازی کنید که به صورت خودکار نظران آنان را جمع آوری کند و از همه مهم‌تر با تحلیل این داده ها وب سایت خودتان را بهینه کنید.
در این مقاله به چند روش مناسب برای جمع آوری نظرات مشتریان می‌پردازم.
۱- جمع آوری اطلاعات از طریق فرم تماس با ما سایت:
مطمئناً در سایت خود بخشی با عنوان تماس با ما دارید ولی متأسفانه بسیاری از سایت‌های فقط اطلاعات تماس را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند در صورتی که در وب سایت شما باید در بخش تماس با مای خود دارای فرم تماس حرفه ای باشد.
کاربران در این فرم می‌توانند سؤالات خودشان را مطرح کنند انتظار نداشته باشید که آن‌ها ایمیل را از سایت شما بردارند و در نرم افزار ارسال ایمیل خودشان ایمیل را ارسال کنند. شما باید تمامی شرایط را به صورت آسان در اختیار آنان قرار دهید. این اطلاعات را باید در پایگاه داده خودتان ذخیره کنید و در اختیار تحلیل گر سایت خودتان قرار دهید.
۲- دریافت نظرات پس از خرید از سایت.
مطمئناً اگر خرید از سایت شما سخت باشد، علاقه‌مندان سایت شما این سختی را می‌پذیرند و محصول را سفارش می‌دهند. و برخی ممکن است در هنگام خرید از سایت شما با مشکلات و سختی‌هایی مواجه شوند و سبد خرید را ترک کنند که اگر این مشکلات را برطرف نکنید نرخ تبدیل سایت بسیار کاهش پیدا می‌کند. حتماً پس از این که مشتری محصول را به صورت آنلاین سفارش داد سپس وی را به صفحه ای هدایت کنید، در این صفحه از آنان بخواهید که یک دقیقه از وقت خودشان را به شما اختصاص داده و فرم کوتاه شما را پر کنند. در این مرحله از آن‌ها سؤالات زیر را بپرسید سعی کنید تمامی سؤالات به صورت تستی باشد البته یک جعبه برای وارد کردن نظرات آنان در انتها لازم است.
– آیا مراحل عضویت در سایت برای شما آسان بود؟
 – به نظر شما مراحل خرید از سایت آسان و بدون مشکل است؟
و غیره
می‌توانید در مورد این سؤالات خلاقیت به خرج دهید و سؤالات متنوعی را طرح کنید توجه داشته باشید که هدف اصلی شما بدست آوردن نقاط پنهان سایت و رفع مشکلات در فرایند خرید از سایت است.
در نهایت از آنان بخواهید که نظرات خودشان را برای بهبود سایت بیان کنند. می‌توانید هدیه ویژه نیز برای این کار آنان در نظر بگیرید. این یک ابزار قدرتمند برای شماست خودتان را از این ابزار قدرتمند محروم نکنید.
۳- دریافت نظرات آنان پس از هر پاسخ پشتیبانی:
این یک ابزار بسیار عالی برای دریافت نظرات مشتریان شماست. نحوه کار این سیستم بدین شکل است که مشتری در بخش پشتیبانی سایت سؤالی را مطرح می‌کند. کارشناسان شما پاسخ وی را می‌دهند. در نهایت پس از پاسخ کارشناسان شما یک ایمیل به صورت خودکار به مخاطب شما ارسال می‌شود با این عنوان که نظر شما در مورد خدمات ما چیست؟
چند سؤال ساده در این بخش طرح شده است و اکثر آنان تستی و انتخابی است. از مخاطب در مورد نحوه پشتیبانی و روش‌های بهتر شدن خدمات سایت و غیره را بپرسید در این روش می‌توانید اطلاعات بیشتری را از مخاطبین خودتان دریافت کنید. توجه داشته باشید که با ارسال این فرم‌های نظر سنجی می‌توانید این نکته را در ذهن مشتریان خودتان ایجاد کنید که همواره نظرات آنان در سایت تأثیر گذار خواهد بوده و نظرات آنان برای شما مهم است. در برخی مواقع مشاهده کرده‌ایم که کاربران این ایمیل را برای دوستان خود نیز ارسال می‌کنند و از آنان می‌خواهند که نظرات خودشان را در مورد سایت ما بیان کنند.
از این ابزار حتماً در سایت خودتان استفاده کنید. در نهایت می‌توانی در درازمدت با تحلیل این اطلاعات و پیاده سازی و اصلاح سایت، وب سایت خودتان را کاربر پسند تر کرده و نرخ تبدیل سایت خودتان را افزایش دهید.
در مقالات بعدی بیشتر در مورد روش‌های افزایش نرخ تبدیل سایت صحبت می‌کنم.
علی نورهانی
3 نظرات
  1. bestrah می گوید

    با سلام عرض خسته نباشید، بسیار از خدمات و سرویس های شما راضی و خرسندم و بعنوان یک مشتری دوست دارم بقیه هم از رضایتی که از مجموعه شما دارم با خبر بشن. به امید موفقیت های بیشتر برای شما

  2. کسب درآمد از اینترنت می گوید

    در یک کلام بهترین هستین

  3. ساناز نفتچیان می گوید

    ممنون از پشتیبانی و مطالب عالی تون , پاینده باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.