اَول، اوّل را انجام دهید

افراد تنبل لزوماً افرادی نیستند که کاری را انجام نمی دهند بلکه ممکن است فردی که موفق هست و امور بسیاری نیز انجام می دهد هم دچار اهمال کاری های فراوان شود.
برای مثال مدیر یک سایتی را در نظر بگیرید که با وجود موفقیت هایی که به دست آورده و جایگاه والایش در حوزه کسب و کار باز هم احساس رضایت کامل را ندارد،به نظر شما علت این امر چیست؟ایشان می داند توانایی های بیشتری داشته که اگر آن را به کار می گرفت هم اکنون در جایگاه برتری قرار داشت.و اینکه یکسری اموری وجود داشته که لزومی به انجام دادن آنها نبوده ولی انجام شده و اولویت ها نادیده گرفته شده است.او میداند که به صورت پنهان یا آشکار مرتکب اهمال کاری شده و حالا می خواهد که با به کارگیری نکاتی کاربردی تصمیم بگیرد و عمل کند…
اهمیت وقت و زمان خود را بدانید و کنترل زمان داشته باشید: اگر به واقع ارزش وقت خود را بدانید طبق برنامه و روال خود پیش رفته و اجازه نمی دهید که حتی خودتان باعث اتلاف وقت شوید چه برسد به دیگر افراد.
ثبت برنامه و اهداف خود: برنامه های خود را ثبت کرده و در صورت امکان با شخصی در میان بگذارید تا متوجه اولویت ها شوید ولی هیچگاه به خود اجبار نکنید.
واگذاری کارها: یکی دیگر از راهکارهای کاربردی برای مدیران این است که خود را برای واسپاری کارها به دیگران آماده کنند.باید مهارتهای واسپاری کارها را بدانند تا به راحتی امور پیش پا افتاده که از عهده کارمندی ساده بر می آید را خودشان انجام ندهند و به کارهای مهم تر بپردازند و به گونه ای دچار اهمال کاری نشوند.
توجه کنید که هیچگاه امکان ندارد که به صورت کلی اهمال کاری را از بین برد. اما می توان آن را به صورت کلی و هدفمند انجام داد تا نتیجه بهتر شود. برای درک بهتر این موضوع مثالی را ذکر می کنم:
فرض کنید شما می خواهید در رشته ورزشی والیبال ثبت نام کنید و عضو تیم ملی شوید. این کار ممکن است تا پنج سال و یا بیشتر به طول بینجامد و شما را خسته کند و این حس به شما دست دهد که از پس آن بر نمی آیید. به این موضوع فکر کنید که اگر جزو اهداف ضروری نیست و مطمئن هستید که از پس آن بر نمی آیید،بهتر است که از لیست اهداف حذف شود و بر اهداف دیگر تمرکز کنید تا با کسب موفقیت های دیگر،با اعتماد به نفس بیشتری به سراغ این هدف بیایید.
نکاتی کاربردی و عمومی برای رهایی از تنبلی تا رسیدن به موفقیت
تکنیک ۵ دقیقه ای: اگر حس و حال انجام کاری را ندارید فقط تصمیم بگیرید که برای ۵ دقیقه آن را انجام دهید چرا که بسیاری از مشکلات ما در شروع کردن است.
برای خود جایزه تعیین کنید: برای انجام دادن کاری که احتمال انجام ندادن آن وجود دارد جایزه ای برای خود در نظر بگیرید.
منتظر حوصله نباشید: فکر کنید حوصله برای همیشه شما را تنها گذاشته است و فقط برای ۵ دقیقه کار را انجام دهید به احتمال زیاد ادامه میدهید.
به خودتان قول دهید: برای انجام دادن کاری به خودتان قول دهید و آن را مکتوب کرده ولی به خود اجبار نکنید.
عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید: حواس پرتی ها مثل موبایل باعث به هم خوردن تمرکز شما میشود.
از زمان های مرده استفاده کنید: سعی کنید از زمان هایی که اکثر افراد از آن بی بهره هستند استفاده کنید.
توقع تان را از خودتان بالا ببرید: به یک زندگی ساده رضایت ندهید چرا که شما توانمندی های بسیاری دارید از آن ها در جهت بهبود زندگی تان استفاده کنید.
آماده کردن مقدمات: قبل از فرا رسیدن موعد انجام کار تمامی مقدمات آن را آماده کنید تا دیگر بهانه ای برای احمال کاری وجود نداشته باشد.
به عواقب مثبت و منفی فکر کنید: به این موضوع بیندیشید که اهمال کاری در انجام دادن کاری که باید انجام دهید چه لذت هایی را در آینده از شما خواهد گرفت.
به نظر دیگران توجه نکنید: نظر دیگران معمولاً یکی از مهم ترین دلایل اهمال کاری است.(منظور این است که نکند به اشتباه از زندگی خود به دلیل جلب نظر دیگران دست بکشید).
پیشگویی نکنید: پیشگویی شما برای انجام کاری ممکن است باعث ایجاد توهمات ذهنی و همچنین ترس از شکست در انجام کار شود.(با خود بگویید شکست خوردن را میپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز…).
تعیین مهلت انجام کار: برای جلوگیری از اهمال کاری در انجام کار برای خود مهلتی را تعیین کنید و اگر میتوانید شخصی را تعیین کنید که کار شما را پیگیری کند.
تصمیم بگیرید: یکی از دلایل اهمال کاری عدم توانایی در گرفتن تصمیم است و میتواند دلایل مختلفی از جمله ترسیدن از تصمیم باشد.
توجه به زمان طلایی: در زندگی شما زمان طلایی وجود دارد و آن زمانی است که شوق زیادی به انجام کار دارید اگر همان لحظه انجام ندهید انگیزه خود را از دست داده و اهمال کار میشوید.
انتظار داشتن تمامی شرایط مناسب: اگرتمامی شرایط برای انجام کاری مناسب نباشد پس مورد قبول واقع نشده و بهانه جویی آغاز میشود.
تهیه کردن لیستی از کارها: از کارهایی که در طی روز میخواهید انجام دهید لیستی تهیه کنید تا اینکه یک برنامه ریزی افراطی داشته باشید و کاهای خارج از لیست انجام دهید.
تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک تر: با این روش نتیجه بهتری خواهید گرفت و توقع تان از خودتان معقول تر خواهد شد.
ترس از شکست را در خود حذف کنید: اگر آماده شکست نباشیم هیچوقت خلاقیتی از ما بروز بروز نخواهد کرد.هیچوقت چیز جدیدی کشف نمی کنیم.
تعیین هدف: برای خود هدفی دقیق،قابل اندازه گیری،قابل دستیابی ودارای زمان تعیین کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید و اقدام به عمل کنید.
حفظ تمرکز: تا جایی که ممکن است کارهای همزمان انتخاب نکنید چرا که تمرکز به هم ریخته و بازدهی پایین می آید.
انجام کار دشوار: در برنامه روزانه خود اولین کاری که انجام می دهید باید دشوارترین کار شما باشد چرا که باعث می شود اندورفین در خون ترشح شود و حس خوبی به شما دست می دهد و می توانید از باقی روز لذت ببرید.
خود را باور داشته باشید: به توانمندی های خود باور داشته باشید و خود را با باور های اشتباه محدود نکنید. از تلقین های مثبت برای ضمیر نا خود آگاه خود استفاده کنید.
کلید نهایی موفقیت: عادت های مثبتی را در خود پرورش دهید و در به کار بستن آن عادت ها ثبات و پایداری داشته باشید.

اگر کاری را بخواهیم انجام دهیم راهش را پیدا می کنیم و اگر نخواهیم بهانه اش را.

15 نظرات
  1. شهریار می گوید

    سلام و خسته نباشید جناب نورهانی عزیز

    به نظرم این مقاله شما چکیده ای بود از مطالبی که بسیاری از سخنرانان انگیزشی مطرح میکنند.
    این مطلب بسیار مفید بود و به نظر با رعایت این موارد میشه در هر زمینه ای به موفقیت رسید.

    سپاس فراوان از شما به خاطر ارائه این مطلب مفید.

    موفق باشید.
    شهریار
    http://www.parsCG.com

  2. علیرضا می گوید

    کار متفاوتی بود آقای نورهانی
    ممنونم

  3. علی می گوید

    سلام
    تقربیا الگو برداری شده از کتاب قورباغه قورت بده و قدرت عادت و… همگی بهرام پور جمع بسته و شده کتاب ازشنبه که شما خلاصه را گذاشتید

  4. احسان می گوید

    با سلام
    ازتون تشکر میکنم بابت سایت خوبتون.من از سایت شما استفاده ی زیادی بردم و مطالب زیادی یاد گرفتم.
    امیدوارم که موفق باشید.

  5. یونس رحیم زاده می گوید

    سلام جناب نورهانی!
    یه سوال در مورد قالب گودنیوز داشتم!

    چطور میتونم رنگ متون رو تغییر بدم؟ چون رنگ پیشفرض این قالب خاکستری هست؛ اما من میخوام سیاه پررنگ بشه

    ممنون میشم راهنمایی ام کنید!

    1. علی نورهانی می گوید

      سلام
      این کار رو با تغییر کد های CSS می توانید انجام دهید.

  6. mehdibinam می گوید

    استاد سلام
    بنده مشکلی که دارم فقط و فقط تولید محتواست
    و با تمامی تکنیک های جذب و فروش و بازاریابی و ایمیل مارکتینگ آشنا هستم

    سوالی که ذهنم رو مشغول کرده اینه که چطور بدون داشتن تخصص خاص محتوا تولید کنم
    وقتی تخصص نداشته باشم مثل عموم مردم میشم
    و عموم مردم ، به اندازه همدیگر میدانند
    پس محتوایی که قابل فروش باشه نمیونم تولید کنم

    لطفا راهنمایی بفرمایید..

    1. محمد می گوید

      شما که با تمامی تکنیک های جذب و فروش و بازاریابی و ایمیل مارکتینگ آشنا هستید خوب محتو تولید کنید. و یا میتونید با مطالعه مقالات خارجی و مخلوت آن با تجربه شخصی یه محتوا کار آمد تولید کنید. اینجاست که یادگیری زبان های خارجی بصورت حرفه ای حس میشه… موفق باشی

  7. پژمان محمدی می گوید

    عالی بود جناب نورهانی
    با تشکر از تیم مدیرسایت

  8. سجاد می گوید

    سلام
    ممنون بابت نوشته خوبتون.
    آقای نورهانی به نظرتون متن پست کمی درشت و توپر و با فاصله خطوط بسیار نزدیک نیست؟
    پیشنهاد می کنم، برای قالب فونت های خانواده iran sans رو بررسی بفرمایید، به نظر در افزایش خوانایی و راحتی چشم کاربر تاثیر مناسبی داره.

  9. بیوتی دیزاین می گوید

    ممنون مقاله فوق العاده بود آقا نورحانی

  10. سئو می گوید

    آقای نورهانی عزیز مثل همیشه عالی و کاربردی نوشتین . و خوشحالم که دوباره مدتی است که پیوسته سایت را بروز می کنید. چیزی که این روزها در سایتهای آموزش سئو کم دیده میشه همین بروز بودنه.
    بازم ممنون.

  11. قیمت طلا می گوید

    عالی بود جناب نورهانی ممنون

  12. محمود می گوید

    ممنون از مطلب عالی و خلاصه و کاربردی که در عین ساده و خلاصه بودن مفید می باشد. یکی از دوستان اشاره کرده بود که مطلب خلاصه ای از……… است. اما بنطرم دوست عزیز شما به همین عمل کن و ببین نتیجه چی میشه .مهم اینست که به نتیجه ای که می خواهیم برسیم.

  13. عکس می گوید

    ممنون بسیار عالی و مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.