تبلیغ نویسی حرفه ای برای بازاریابی ایمیلی

در این مقاله می‌خواهم در مورد نوشتن متن‌های حرفه ای برای ایمیل بپردازم که چکیده تجربیات من در این زمینه می‌باشد. به این نکته توجه کنید که کیفیت ایمیل ارسالی بسیار مهم است ولی برای نوشتن متن تبلیغاتی جذاب برای ایمیل خود ابتدا باید یک هنرمند باشید. چند ماه پیش کتاب الکترونیکی را به صورت رایگان در سایت قرار دادم. که مورد استقبال بسیاری از کاربران سایت قرار گرفت. که تمامی تکنیک‌های لازم برای پیاده سازی سیستم بازاریابی ایمیلی حرفه ای برای سایت جهت افزایش فروش نوشته شده بود. بسیاری از دوستانی که سایت و یا وبلاگ داشتند لطف کردند و این کتاب را در سایت خودشان معرفی کرده بودند. و ما در مدت زمان کوتاهی توانستیم بسیاری از افرادی که در اینترنت به بازاریابی ایمیلی علاقه‌مند بودند را به سایت هدایت کنیم. بازاریابی ایمیلی یکی از ابزار های افزایش فروش است. توسط تکنیک‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانید مخاطبین سایت را به سایت برگردانید. و فروش مجدد ایجاد کنید.البته این طور نیست که اگر سیستم بازاریابی ایمیلی حرفه ای و متن تبلیغاتی حرفه ای داشته باشیم، حتماً فروش سایت ما افزایش پیدا می‌کند. سایت باید تمامی شرایط لازم برای فروش را داشته باشد در غیر این صورت فروش خوبی نخواهید داشت، که در مقالات آینده به آن موارد می‌پردازم.
اما نکات مهم برای نوشتن متن تبلیغاتی حرفه ای برای ایمیل‌های ارسالی از سوی سایت به کاربران را در زیر برای شما نوشته‌ام.
در این مقاله فرض می‌کنم که شما سیستم بازاریابی ایمیلی را به صورت کامل در سایت خودتان پیاده سازی کرده‌اید. اگر این کار را نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم پس از خواندن این مقاله کتاب رایگان بازاریابی ایمیلی را که به صورت رایگان در سایت قرار دارد را دانلود کنید و سپس برای ارسال ایمیل‌های خود از تکنیک‌های زیر استفاده نماید:
۱- عنوان جذاب مهم‌ترین بخش متن ایمیل حرفه ای:
شاید عنوان کوچک‌ترین بخش ایمیل باشد ولی حساس‌ترین بخش ایمیل است. اگر می‌خواهید شروع خوبی داشته باشید سعی کنید از عنوانی جذاب برای ایمیل ارسال خودتان استفاده کنید. عنوان‌هایی موفق‌ترند که حاوی یک پیشنهاد رد نشدنی به مخاطب خود هستند. اگر نامه های ارسالی شما واقعاً خبرنامه هستند و ساختار خبرنامه را دارند پیشنهاد می‌کنم به صورت منظم ایمیل‌هایی جذاب با محتوای مناسب برای مخاطبین خودتان تهیه کنید و مثلاً با عنوان خبرنامه مدیرسایت – تیر ۱۳۹۰ آن را به مخاطبین خودتان ارسال کنید. تاکید می‌کنم تنها زمانی از این عنوان استفاده کنید که ایمیل شما تمامی المان‌های لازم یک خبرنامه را داشته باشد. اگر از این عنوان استفاده کنید و به جای خبرنامه کاربر فقط خبرهای تجاری سایت را دریافت کند باعث می‌شود که کم اعتماد مخاطبین کم شود و شاید روزی برسد که هیچ کس با این عنوان ایمیل شما را باز نکند. پس اگر ایمیل خبرنامه است می‌توانید از این عنوان استفاده کنید. در غیر این صورت اگر در مورد محصول جدید شماست و می‌خواهید بخشی از محصول خودتان را برای معرفی به مخاطبین به صورت رایگان ارائه کنید می‌توانید از این عنوان استفاده کنید: هدیه جدید مدیرسایت – کتاب بازاریابی ایمیلی.  توجه داشته باشید که بازاریابی ایمیلی یک پروسه است و نباید در همان ایمیل اول انتظار فروش فوق‌العاده را داشته باشید. پس اگر محصول جدیدی ارائه می‌کنید اول بخشی از آن را به صورت هدیه به آن‌ها ارائه کنید. در این شرایط مخاطبین شما آماده برای دریافت ایمیل‌های بعدی در مورد محصول شما می‌شوند.
انتخاب عنوان بسیار مهم و حیاتی است. در زمانی که می‌خواهم ایمیلی را ارسال کنم بیش از ۲ ساعت از وقت خودم را برای انتخاب عنوان ایمیل قرار می‌دهم.
شما می‌توانید از تکنیک‌های زیر برای ساخت عناوین جذاب  استفاده کنید:
– ایجاد حالت اورژانسی در مخاطب: اطلاعاتی بر اساس زمانی تعیین شده در ایمیل خودتان قرار دهید. تا کاربر فقط در آن زمان تعیین شده ایمیل را باز کند. در این شرایط مخاطب مطالعه ایمیل را به تعویق نمی‌اندازد. در این شرایط می‌توانید ضریب باز شدن ایمیل خودتان را افزایش دهید.
–  اطلاعات بسیار مهم را در ابتدا قرار دهید: خیلی مهم است که عنوان نامه شما کوتاه و مختصر باشد. ولی سعی کنید اطلاعات مهم و جذابی را در عنوان قرار دهید که حتماً کاربر ترغیب شود و ایمیل را باز کند و در غیر این صورت ممکن است کاربر از اهمیت ایمیل باخبر نشود و هیچ گاه ایمیل شما را باز نکند.
– ایده بگیرید: برای بدست آوردن ایده های مناسب برای عنوان ایمیل عناوین روزنامه ها و مجلات را مطالعه کنید. ما در زمانی که روز نامه های را مطالعه می‌کنیم ابتدا عناوین را می‌خوانیم و در صورتی که عنوان جذاب بود متن آن را مطالعه می‌کنیم. من هر روز عنوان‌های روز نامه ها را جدا می‌کنم و برای خودم آرشیو می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم شما نیز این کار را انجام دهید.
– آزمون تقسیمی: برای بهترین شدن هنر عنوان نویسی خودتان از این تکنیک ارسال کنید. کاربران خودتان را به چند گرو ه تقسیم کنید و یک ایمیل را با عنوان‌های مختلف به گروه های مختلف خودتان ارسال کنید. و هر کدام نتیجه بهتری داشت از آن استفاده کنید.

۲- سلام و خوش آمد گوئی به مخاطب:
به نظر من تأثیرگذارترین بخش یک ایمیل اولین پیام شما در اولین پاراگراف است، یعنی بخش سلام و خوش آمد گوئی به مخاطب. اگر ایمیل‌های مدیرسایت را دریافت کرده باشید مشاهده می‌کنید که ایمیل‌ها به صورت کاملاً شخصی ارسال می‌شوند. در زمانی که کاربران عضو سایت می‌شوند و یا محصولات رایگان سایت را دریافت می‌کنند نام و نام خانوادگی خودشان را در اختیار ما قرار می‌دهند. در زمانی که ایمیلی را ارسال می‌کنیم، سیستم به صورت خودکار در محلی که در ایمیل تعیین کرده‌ایم نام و نام خانوادگی کاربر را جایگزین می‌کند. برای مثال نامه به صورت زیر ارسال می‌شود:
کاربر گرامی ،علی نورهانی
در این شرایط کاربر ارتباط بهتری با ایمیل ارسالی برقرار می‌کند و احساس می‌کند که ایمیل دقیقاً برای شخص وی ارسال شده است. طبق تحلیل‌های من از ایمیل‌های ارسالی مدیرسایت و سایت‌هایی که به آن‌ها مشاوره می‌دهم. نرخ کلیک ایمیل‌هایی که به صورت شخصی باز می‌شوند بیشتر از نامه‌هایی است که به صورت شخصی ارسال نمی‌شوند. سعی کنید حتماً در نامه های ارسالی خودتان نام فرد مورد نظر را قرار دهید.
اگر نام و نام خانوادگی فرد مورد نظر خودتان را ندارید می‌توانید از جملات زیر استفاده نمایید:
دوست گرامی مدیرسایت
کاربر گرامی مدیرسایت
و غیره …

۳- اولین پاراگراف(مهم‌ترین بخش ایمیل):
اولین پاراگراف مهم‌ترین بخش متن ایمیل شماست. در این بخش شما باید پیام اصلی خودتان را به مخاطب ارائه کنید که می‌توانید در صورت تمایل این بخش را برجسته کنید و از رنگی جذاب استفاده کنید. در این بخش از تبلیغ است که کاربر تصمیم می‌گیرد که بر روی لینک ایمیل شما کلیک کند یا خیر. پس سعی کنید در اولین خط کوتاه و مختصر پیام خودتان را بنویسید. برای نحوه نوشتن این بخش از متن ایمیل لطفاً مقالات قبلی سایت در این زمینه را مطالعه کنید.
در پایان جملات این بخش می‌توانید از واژه اما و ولی استفاده کنید. قرار دادن این دو کلمه در پایان این بخش معجزه می‌کند البته باید آخرین جمله به صورت سؤالی  طراحی کنید و کاربر برای پاسخ پاراگراف بعدی را مطالعه کند.

۴-  استفاده از جملات دعوت به اقدام برای کلیک بر روی لینک ایمیل:
توجه داشته باشید ایمیلی موفق است که بتواند نیاز مخاطب را بشناسد و توسط آن ایمیل نیاز کاربر را برطرف کند.
مسلماً در زمانی که شما ایمیلی را ارسال می‌کنید می‌خواهید کاربر به صفحه ای از سایت شما باز گردد. هرگز ایمیلی ارسال نکنید که تمامی مطالب در ایمیل شما باشد. شما باید کاری کنید که کاربر به سایت شما باز گردد این کار دو دلیل مهم دارد
اول: در صورتی که متن ایمیل شما جذاب و مختصر باشد حجم ایمیل کم خواهد شد. امروزه اکثر کاربران حرفه ای از موبایل برای چک کردن ایمیل‌های خودشان استفاده می‌کنند اگر شما ایمیل‌هایی با حجم بالا ارسال کنید مطمئناً ان‌ها دیگر تمایلی برای دریافت ایمیل از سوی شما ندارند.
دوم: در صورتی که شرایط لارم را برای کلیک روی ایمیل‌های ارسالی خودتان محیا کنید. می‌توانید نرخ باز شدن و نرخ کلیک بر روی ایمیل‌های خودتان را محاسبه کنید. در پروسه تحلیل فروش سایت این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند.
می‌توانید از یک تکنیک ساده استفاده کنید تا نرخ تبدیل کلیک ایمیل شما افزایش پیدا کند. در این تکنیک شما بخش جذابی از محتوای خودتان را در ایمیل قرار می‌دهید و کاربر را برای ادامه مطالعه آن به سایت هدایت می‌کنید. در این شرایط در صورتی که مخاطبین به متن و موضوع شما علاقه‌مند شده باشند حتماً بر روی لینک کلیک می‌کنند و وارد سایت می‌شوند.

۵- ایجاد ارتباط ،مخاطب با ایمیل :
اگر کمی دقت کنید مشاهده می‌کنید که سایت‌های موفق دنیا وبلاگ‌ها، انجمن‌ها و شبکه های اجتماعی هستند. این رسانه های اثر بخش هستند، به این دلیل که مخاطبین آنان احساس ارتباط نزدیک با این رسانه ها می‌کنند. با ایجاد چنین شبکه و رسانه ای در ایمیل می‌توانید ایمیل ارسال خودتان را بسیار اثر بخش کنید. کافی آن‌ها را به بخشی از محتوای ایمیل خودتان تبدیل کنید. در زیر چند مثال مناسب برای شما نوشته‌ام:
– نظرات خوانندگان: در هر ایمیل لینکی را قرار دهید که کاربرانی که آن ایمیل را خوانده‌اند نظرات خودشان را بنویسند و کاربران دیگر نیز بتوانند آن نظرات را مشاهده کنند در این شرایط همواره نرخ باز شدن ایمیل‌های شما و اثر گذاری آن افزایش پیدا خواهد کرد.
– پرسش و پاسخ با مشتریان: بخشی را به عنوان پرسش و پاسخ در ایمیل قرار دهید. در این شرایط کاربران سؤالات خودشان را مطرح می‌کنند و هم می‌توانید از سؤالات و نظرات آنان ایده بگیرید و هم می‌توانید با ارائه پاسخ به آنان آن‌ها را تشویق به باز کردن ایمیل‌های بعدی خود نمایید.
– محتوای ایجاد شده توسط کاربران سایت: شما می‌توانید در صورتی که کاربران سایت شما مطلب جذابی را نوشتند آن مطلب را برای مخاطبین خود را با درج نام وی ارسال کنید. این نوع محتوا جذابیت بیشتری برای مخاطبین شما خواهد داشت.

۶- تشکر و قدردانی:
شاید این بخش و نحوه نوشتن آن کمی کلیشه ای باشد. ما با تست‌های متفاوتی که انجام داده‌ایم. به این نتیجه رسیدیم که قرار دادن این بخش در ایمیل بسیار ضروری است. در این بخش از کاربر بابت مطالعه ایمیل و قرار دادن وقت ارزشند برای ایمیل ارسالی تشکر می‌کنیم. می‌تواند این متن در یک جمله یا یک خط باشد. ولی تأثیر ویژه ای در نرخ کلیک دارد! شاید بپرسید چرا؟ اگر کاربر به این مرحله رسیده باشد ولی بر روی لینک ایمیل کلیک نکرده باشد. به طور کاملاً طبیعی باز می‌گردد و ایمیل را از نو می‌خواند. و این بار احتمال کلیک بر روی ایمیل بیشتر خواهد شد.
۷- اطلاعات شخص و شرکت ارسال کننده ایمیل:
در بخش پایانی ایمیل خودتان اطلاعات کامل سایت و یا شرکت ارسال کننده ایمیل را قرار دهید. برای مثال می‌توانید پس از نوشتن واحد ارسال کننده ایمیل تصویر خودتان و یا لوگو شرکت را قرار دهید. طبق قوانین جهانی ارسال ایمیل در زمانی که می‌خواهید هر نوع ایمیلی از سایت خودتان را برای مخاطب ارسال نمایید باید اطلاعات کامل مانند آدرس، شماره تماس، شماره فکس و فرد ارسال کننده را قرار دهید. با انجام این کار هم ضریب اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی شما کاهش می‌یابد و هم باعث افزایش اعتماد مخاطب می‌شود.
۸- امکان لغو عضویت:
بار ها شده افرادی که از سیستم ما لغو عضویت می‌کنند پس از مدتی مجدداً عضو سیستم خبرنامه سایت شده و از سایت خرید می‌کنند. اگر می‌خواهید کاربران به شما اعتماد کنند، در صورتی که نمی‌خواهند از سوی شما ایمیلی دریافت کنند. به درخواست آنان احترام بگذارید و امکان لغو عضویت را در ایمیل محیا کنید. لغو عضویت دلایل زیادی دارد. شاید کاربر به تک مطلبی از سایت شما علاقه‌مند شده است و اکنون شما با ارسال ایمیل‌هایی که مورد علاقه فرد نیست باعث آزار وی شده‌اید. توجه داشته باشید که یکی مهم‌ترین عوامل بازاریابی ایمیلی ارسال ایمیل‌ها به اینباکس کاربران است نه شاخه اسپم آنان. خود شما چند بار شاخه junk جیمیل خودتان را چک می‌کنید. در صورتی که ایمیلی‌هایی را به مخاطبین خود ارسال کنید که مورد علاقه آنان نیست و همچنین امکان لغو عضویت نیز نیست. آنان چاره ای ندارند که ایمیل‌های شما را به عنوان هرزنامه یا اسپم گزارش دهند و به همین دلیل حتی اگر از بهترین سرویس‌های ارسال ایمیلی نیز استفاده کنید در صورت زیاد شدن گزارش‌های اسپم ممکن است  به عنوان اسپمر شناخته شوید و درصد بالایی از ایمیل‌های شما به اینباکس مخاطبین وارد نشود. پس توجه داشته باشید اگر فردی خود را از سیستم شما حذف کند بهتر از آن است که کل برنامه بازاریابی ایمیلی خود را دچار اخلال کند.

 

نویسنده: علی نورهانی

منبع: مدیرسایت

1 نظر
  1. ارسلان پاکدامن می گوید

    مطالب فوق بسیار جذاب و عالی بود از شما سپاسگزارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.